Ny bog i IFs bibliotek: Armed by design / El diseño a las armas

Armed by design / El diseño a las armas. Josh MacPhee (Red.). (2015). New York: Interference Archive. (engelsk/spansk)

Interference Archive i New York er et arkiv for undersøgelse af forholdet mellem kulturel produktion og sociale bevægelser. “Armed by Design/El Diseño a las Armas” var en deres udstillinger af plakater, bøger og andre tryksager. Udstillingen handlede om OSPAAAL (Organization of Solidarity with the People of Asia, Africa and Latin America), der var en cubansk organisation, som blev stiftet i 1966 efter en konference med delegationer fra, hvad der er i dag nok hyppigst kaldes “Det globale syd”.

OSPAAALs storhedstid lå fra midten af 60’erne til midten af 80’erne. Et af OSPAALs primære formål var i udgangspunktet at promovere socialisme og kommunisme gennem bøger, blade, plakater og andre tryksager i de dele af verden, hvor Cuba støttede regeringer eller sociale og politiske oprørsbevægelser.

Hovedvægten i kataloget fra “Armed by Design/El Diseño a las Armas” ligger på essays og interviews om netop sammenhængen mellem kulturel produktion og sociale bevægelser. Emnerne er det politiske klima som OSPAAAL blev til i, plakaternes indflydelsessfære, årsagerne til deres poppede udtryk og særlige designkarakteristika med mange våben og objekter fra stammekulturer, forbindelsen mellem OSPAAAL, den cubanske revolution og den arabiske verden og kvinders rolle i OSPAAAL mv.

Bogen er let at læse og en udmærket kort introduktion til grafisk propagandavirksomhed som international solidaritetspraksis i denne særlige historisk sammenhæng. Men kun en introduktion. Man kunne godt drømme om, at folk en dag graver dybere i emnerne. Bogen har den ulempe, at den primært er tiltænkt en læsekreds i USA, hvorfor relationerne til Europa og “Det globale syd” træder lidt i baggrunden.

I forhold til Internationalt Forum er bogen om OSPAAALs propagandakunst interessant. Plakater og bøger, der er produceret eller inspireret af OSPAAALs designlinje, findes på henholdsvis væggene i trappeopgangen i Solidaritetshuset, hvor Internationalt Forums landskontor ligger og i IFs bibliotek.

Plakaterne på trappen er fra 80’erne og 90’erne, lavet i solidaritet med bevægelser i eksempelvis Palæstina, Libanon, Namibia, El Salvador, Vestsahara, Guatemala, Puerto Rico og naturligvis Cuba selv. Det grafiske udtryk på de fleste af dem er mindre karakteristisk OSPAAAL end de tryksager, der stammer fra tidligere i OSPAAALs levetid.

OSPAAAL CheBøgerne og pamfletterne i biblioteket er fra 60’erne og omhandler antiimperialisme i forhold til blandt andet situationen i Venezuela, Guatemala, Brasilien og Latinamerika som helhed. De er givet som gaver til IF af Jens Lohmann, som var med til at stifte Dansk-Cubansk venskabsforening i 60’erne.

Desuden findes i IFs bibliotek en række bøger, hvis forsider er bearbejdede reproduktioner af nogle af de mest kendte plakater fra sidst i 60'erne og begyndelsen af 70'erne. Deres indhold hænger ikke direkte sammen med plakaternes oprindelige budskaber. 

“Senapskornet : om den brasilianska revolutionens nödvändighet” er en svensk oversættelse af Marcio Moreira Alves “Un Grano de Mostaza; El Despartar de la Revolución Brasileña” fra 1972. Den blev oprindeligt udgivet, ikke af OSPAAAL, men af Casa de Las Americas i Cuba, dog med bogdesign af OSPAAALs kunstneriske leder Alfredo Rostgaard og derfor med et karakteristisk OSPAAAL-udtryk fra perioden. Forsiden på den cubanske udgave viser en 70’er poppet tegning af en lilla skrivemaskine på gul baggrund. Der gror grønne sennepsplanter op af den. Det svenske omslag er også holdt i gult, men er en omarbejdet idé hentet fra en OSPAAAL-plakat fra 1970, skabt af Asela Perez i solidaritet med hele latinamerika, altså i en anden anledning. 

OSPAAAL El SalvadorEt andet og meget specielt eksempel fra IFs bogsamling er omslaget på “Class and revolution in Ethiopia” af Nega Ayele og John Markakis (1978), udgivet i London. Det er en næsten eksakt kopi af en OSPAAAL-plakat fra 1968, skabt af Daysi Garcia i anledning af “Day of solidarity with the Afro-American People”, altså i solidaritet med folk i USA, ikke i Etiopien. Det er yderligere paradoksalt, at netop det omslag blev taget i brug i forbindelse med bogens første udgivelse, da den var skrevet i venstreorienteret opposition til styret under Mengitsu, der blev støttet af USSR og Cuba. Det siger en del om konfliktniveauet, at den ene af bogens forfattere Nega Ayele blev slået ihjel af Mengitsus folk inden bogen blev skrevet færdig.

Et tredje eksempel fra IFs bibliotek er forsiden på “Undertrykkelse i Latinamerika”, skrevet af arbejdsudvalget i Dansk Bertrand Råd II i 1975. Grafikken er taget direkte fra en koncertplakat for en begivenhed, der fandt sted i Cuba i 1967 og hvis formål var at samle sangere fra hele verden til protestsange. 

I offentlige danske biblioteker er de fleste bøger om cubansk propagandakunst fra omkring 1970, hvor Cuba-solidariteten var på sit højeste. Dengang fandt den cubanske propagandakunst et bredere publikum end de direkte engagerede solidaritetsmiljøer og kom ud på de store kunstmuseer såsom Louisiana i Humlebæk, Moderna Museet i Stockholm og Stedelijk i Amsterdam. Men derefter tabte interessen højde fra de økonomisk ressourcestærke formidlere og udgivelserne blev færre. Det er ærgerligt, da en stor del af produktionen netop er fra et senere tidspunkt.

l
Bibliotek