Boganmeldelse: En vidunderlig skrøne

Af Ulrik Wagner

"En snu springfyr eller historien om Fiffiel, den allestedsnærværende, ærkefrække, oprørske og altid danseglade indianer, der narrede kongens statsholder" er den lidt underfundige titel på Maria López Vigil's lille historie over det kendte nicaraguanske dansedrama, der tangerer et eventyr. Bogen er beriget med nogle særdeles flotte illustrationer af Nivio López Vigil.

Eventyret er over 300 år gammelt, og skulle være kendt af enhver purk i Nicaragua, og kan ske af nogle brigadister fra Europa, men for mig var det ukendt. Historien er kort den, at den spanske statsholder har et hyr med den indianske befolkning. De vil ikke betale skat og tillader de sig den frækhed at være dovne. Den værste af dem er Fiffiel, hvis rigtige navn er El Gilegilense, der er en gammel ræv, som tilmed har et veludstyret mundtøj og hang til at danse. Da politikommisæren skal anholde Fiffiel lykkes det ham selvfølgelig også at tale sig fra det, og tilmed mere end det. Den videre handling tager en uventet drejning, der dog ikke skal åbenbares her, men være op til den nye læser af bogen, der iøvrigt er både at anbefale til børn og ældre.

Bogen er ledsaget af nogle fantastiske illustrationer, der med karikerede streger viser den spanske kolonimagts repræsentanter. Specielt farverne, der koncentrerer sig om de lilla og bordeaux nuancer, er absolut bogens højdepunkt. Dette sammen med en sød, næsten harmløs, historie gør bogen særdeles velkommen og let angribelig. Papiret er ligeledes af høj kvalitet, hvilket ikke gør illustrationerne mindre skønne. Dog er slutningen, som læseren må have til gode, måske ikke den mest realistiske, men af og til er der brug for et lille smut væk fra realitet, og slutningen har aldeles heller ikke været i den spanske kolonimagts interesse.

"Idag ved alle, at det er bedre at være fiffig end at sidde på magten, og at i Nicaragua er det musen, der bider katten".

"En snu springfyr eller historien om Fiffiel, den allestedsnærværende, ærkefrække, oprørske og altid danseglade indianer, der narrede kongens statsholder" af Maria & Nivio López Vigil. Oversat af Annemarie Løppentin. Forlaget Hjulet september 1995. Kr. 148 indbundet.